• Bonnie Dilber is een Amerikaanse recruiter met bijna 10 jaar ervaring.
  • Dilber heeft gemerkt dat werkgevers talent zoeken dat waarde kan toevoegen, maar ook letten op het afbreukrisico.
  • Wat dat laatste betreft geeft Dilber in een bijdrage voor Business Insider 3 tips over dingen die je als sollicitant beter niet (meteen) kunt zeggen tijdens een gesprek.
  • Lees ook:  Zo val je op als sollicitant, volgens een wervingsmanager

Ik ben al bijna tien jaar recruiter en heb mensen geworven in verschillende sectoren zoals het onderwijs, non-profit en de techniek.

Als je als kandidaat een gesprek hebt met een recruiter, is mijn advies altijd om heel kritisch te zijn over wat je zegt. Net als in elk ander gesprek moet je rekening houden met wat belangrijk is voor de persoon met wie je praat om te bepalen welke informatie het meest relevant of overtuigend zal zijn.

Er zijn ook dingen die je nooit, of zeker niet meteen moet zeggen. Dit zijn drie zaken waar ik niet over zou beginnen in een sollicitatiegesprek:

1. Problemen bij je vorige werkgever of bij het zoeken naar een baan

In een sollicitatiegesprek is de recruiter of HR-persoon op zoek naar iemand die overkomt als een persoon die goede resultaten kan behalen voor het bedrijf.

Sommige dingen die ik sollicitanten heb horen vertellen - zoals problemen op de vorige werkplek of met het solliciteren - kunnen de werkgever het idee geven dat je mogelijk niet zo'n sterke kandidaat bent. Ze kunnen zelfs denken dat jij het probleem bent.

Ze kunnen zich afvragen:

  • Heeft deze kandidaat moeite om een baan te vinden omdat de markt op dit moment lastig is, of merken andere bedrijven iets op wat ze niet bevalt?
  • Was de vorige manager echt moeilijk om mee samen te werken, of is de kandidaat de lastpost?
  • Was de sfeer op kantoor echt giftig en stond iedereen onder hoge druk, of presteerde de kandidaat gewoon slecht?

Er is geen reden om te beginnen over ontslag of weggaan onder negatieve omstandigheden. In plaats van te vertellen wat er mis ging in het verleden, kun je je beter richten op wat je enthousiast maakt over de toekomst.

Hier zijn enkele dingen die je kunt zeggen:

  • "Ik wacht op de juiste kans, en ik zie dat echt met deze rol specifiek, want dit past bij mijn sterke punten."
  • "Ik wil graag werken onder een manager van wie ik kan leren."
  • "Wat me opviel bij het lezen van reviews over dit bedrijf was de nadruk op vertrouwen en autonomie. Dat zijn zaken die me echt kunnen helpen om mijn creativiteit en strategische denkvaardigheden optimaal in te zetten."

2. Aankomend ouderschapsverlof, medische zaken, geplande vakanties, enzovoorts

Werkgevers mogen werkzoekenden die zwanger zijn of speciale aanpassingen nodig hebben, niet uitsluiten. Maar het is erg moeilijk om te bewijzen dat dit de reden is waarom een werkzoekende wordt afgewezen voor een functie.

Als je een van deze onderwerpen in je eerste gesprek naar voren brengt en je bent een van de vijf sterke kandidaten, kunnen ze besluiten om met de anderen verder te gaan. Op dat moment zijn ze mogelijk nog niet genoeg in je geïnteresseerd om extra inspanningen vanuit de werkgever te bespreken.

Als je later in het proces over ouderschapsverlof, aanpassingen aan de werkplek of functie, of vakantieplannen begint, is het team al echt enthousiast over je en is het misschien meer bereid om uit te zoeken hoe ze je het best kunnen faciliteren.

Je hebt ze laten zien dat je de kandidaat bent waar ze naar op zoek zijn en dus ze zullen waarschijnlijk gemotiveerder zijn om een oplossing te vinden die voor iedereen werkt.

3. Overdreven enthousiast zijn over het salaris en de secundaire voorwaarden in plaats van over de baan

Bedrijven die geweldige salarissen en voordelen bieden, doen dat omdat ze uitzonderlijk talent willen aantrekken. Toch willen ook zij alleen mensen aannemen die gepassioneerd zijn over het werk en die het verschil kunnen maken.

Het is niet jouw taak om een bedrijf of organisatie ervan te overtuigen dat zij een geweldige werkgever zijn; het is jouw taak om hen ervan te overtuigen dat je geweldige resultaten kunt leveren. Focus op wat je kunt bieden in plaats van op wat je krijgt.

  • Waarom wil je deze baan? Vertel waarom je de functie wil en wat je aantrekt in het bedrijf, niet dat de geweldige compensatie je interesse heeft gewekt.
  • Wat maakt jou geschikt voor deze functie? Benadruk de vaardigheden die je meebrengt waardoor je bij het bedrijf past en hoe je die kunt vertalen naar impact.
  • Waar word je het meest enthousiast van? Bespreek een specifiek initiatief of werkstroom waar je enthousiast over bent.

Bonnie Dilber is lead recruiter bij Zapier.

LEES OOK: 3 dingen die je nooit moet doen op het werk, volgens een HR-manager met 10 jaar ervaring